Antwoorden op veelgestelde vragen
Hieronder hebben wij een lijst met veel gestelde vragen weergegeven. Klik op de vraag en het antwoord verschijnt er onder.
Antwoord op uw vraag niet gevonden?
Neem dan even contact met ons op.
We staan u graag te woord.

De hulp die de VPTZ biedt is kosteloos. Een indicatie is niet nodig.
In principe kiest u de vrijwilliger die u komt helpen niet zelf. De coördinator bekijkt welke vrijwilliger het beste past bij u en uw situatie. Wel kunt u uw voorkeur geven of u een mannelijke of vrouwelijke vrijwilliger wilt.
Alle vrijwilligers volgen eerst een basiscursus palliatieve zorg. Wanneer zij de cursus hebben afgerond, zetten wij hen in bij de cliënten, die zich bij ons hebben aangemeld. Onze vrijwilligers worden begeleid door de ervaren coördinatoren van de VPTZ. Eenmaal aan het werk zijn er veel mogelijkheden tot vervolgopleidingen, waar de vrijwilligers minimaal eens in het jaar gebruik van maken.
Uw wensen en behoeften zijn ons uitgangspunt. Sommige mensen vinden verschillende vrijwilligers wel prettig, anderen hebben liever een vaste vrijwilliger. Meestal lukt het om aan de wensen te voldoen. In de laatste terminale fase wordt de zorg vaak intensiever en kan het wenselijk zijn dat er meerdere dagen per week hulp wordt verleend. Dit kan dan niet altijd door dezelfde vrijwilliger worden gedaan. Er worden dan meerdere vrijwilligers ingezet. Dit gebeurt uiteraard altijd in overleg met u.
Als het niet klikt tussen u en een van onze vrijwilligers, dan kunt u dit aangeven bij de coördinator. De coördinator zoekt vervolgens naar een oplossing, door bijvoorbeeld een andere vrijwilliger te vragen de hulp over te nemen.
In afstemming met de coördinator kan er worden gekeken naar de mogelijkheden van nachtzorg. Het is afhankelijk van de beschikbare vrijwilligers die dit willen bieden.
De VPTZ Gooi en Vechtstreek doet haar best om u zo goed als mogelijk van dienst te zijn. Uw tevredenheid staat bij ons voorop. Toch kan het anders lopen, er gaat iets mis of u voelt zich verkeerd behandeld of niet begrepen. Als dat zo is, dan willen wij daar graag over met u in gesprek. We hechten er waarde aan om uw verhaal en ervaringen te horen. Daarmee stelt u ons in staat om actie te ondernemen en verbeteringen in onze hulpverlening aan te brengen. Klik hier voor onze klachtenprocedure.